Zarządzenie Nr 21/2020 Dyrektora Centrum Kultury Gminy Kutno z dnia 4 sierpnia 2020 r. w sprawie wprowadzenia Kodeksu etyki pracowników Centrum Kultury Gminy Kutno
Zarządzenie Nr 21/2020
DYREKTORA CENTRUM KULTURY GMINY KUTNO
z dnia 4 sierpnia 2020 r.
w sprawie wprowadzenia
Kodeksu etyki pracowników Centrum Kultury Gminy Kutno
Na podstawie art. 69 ust. 1 pkt. 3 Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 869 z późn. zm.) oraz art. 17 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020 r., poz. 194) wprowadzam Kodeks etyki pracowników Centrum Kultury Gminy Kutno.
§ 1
- Tekst Kodeksu etyki pracowników Centrum Kultury Gminy Kutno stanowi Załącznik Nr 1 do niniejszego zarządzenia.
- Zobowiązuje wszystkich pracowników do zapoznania się z treścią wprowadzonego dokumentu i do przestrzegania oraz stosowania w pracy jego regulacji.
- Każdy pracownik po zapoznaniu się z treścią Kodeksu Etyki jest zobowiązany do złożenia stosownego oświadczenia o zapoznaniu się z jego treścią. Oświadczenie powinno być złożone w formie pisemnej, podpisane przez pracownika i opatrzone datą.
§ 2
Z chwilą wejścia w życie niniejszego zarządzenia traci moc Zarządzenie Nr 5/2016 Dyrektora Ośrodka Kultury Gminy Kutno w Leszczynku z dnia 15 czerwca 2016 roku w sprawie wprowadzenia Kodeksu etyki pracowników Ośrodka Kultury Gminy Kutno w Leszczynku.
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania
Załącznik Nr 1
do Zarządzenia Nr 21/2020
Dyrektora Centrum Kultury Gminy Kutno
z dnia 4 sierpnia 2020 r. w sprawie wprowadzenia
Kodeksu etyki pracowników
Centrum Kultury Gminy Kutno
KODEKS ETYKI PRACOWNIKÓW CENTRUM KULTURY GMINY KUTNO
Preambuła
Kodeks Etyki Pracowników Centrum Kultury Gminy Kutno w Leszczynku, zwany dalej Kodeksem stanowi zbiór wartości i zasad, którymi kierują się zarówno w miejscu pracy, jak i poza nim, w relacjach z przełożonymi, współpracownikami oraz uczestnikami życia kulturalnego. Kodeks odwołuje się do wytworzonych i uznanych powszechnie w europejskim kręgu kulturowym wartości moralnych, mając przede wszystkim na względzie dobro CKGK i związanej z nim społeczności twórców i odbiorców oraz uznając nadrzędność misyjnego charakteru działalności kulturalnej nad innymi wartościami i celami. Pracownicy CKGK dążą do takiego wykonywania swoich obowiązków, aby praca na każdym stanowisku była rozwijająca i twórcza, a stanowiąc źródło osobistej satysfakcji, służyła jednocześnie jak najlepiej wszechstronnemu rozwojowi instytucji oraz wszelkiej działalności kulturalnej przez nią prowadzonej.
Postanowienia wstępne
Ilekroć w niniejszym Kodeksie jest mowa o:
1) CKGK – należy rozumieć Centrum Kultury Gminy Kutno w Leszczynku.
2) Kodeksie – należy przez to rozumieć Kodeks Etyki Pracowników Centrum Kultury Gminy Kutno w Leszczynku.
3) Pracowniku – należy przez to rozumieć pracownika Centrum Kultury Gminy Kutno, posiadającego status pracownika instytucji kultury.
I. ZASADY SZCZEGÓŁOWE
§ 1
Zasada praworządności
- Pracownik CKGK działa zgodnie z zasadą praworządności, stosując procedury wynikające z przepisów powszechnie obowiązujących oraz regulacji wewnętrznych jednostki.\
- Pracownik CKGK zwraca uwagę na to, aby decyzje dotyczące praw lub interesów podmiotów posiadały podstawę prawną, a ich treść była zgodna z obowiązującymi przepisami prawa.
- Informacje uzyskane w wyniku prowadzonych czynności pracownicy wykorzystują wyłącznie do celów służbowych.
§ 2
Zasada równego traktowania
- Wszyscy pracownicy CKGK są równi pod względem godności osobistej oraz zawodowej i powinni się na wzajem w tym poczuciu do siebie odnosić.
- Pracownik CKGK jest wyrozumiały i tolerancyjny, a w jego pracy obca jest mu wszelka dyskryminacja drugiego człowieka bez względu na cechy prawnie relewantne – a w szczególności ze względu na narodowość, płeć, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne lub społeczne, język, religię lub wyznanie, przynależność do wszelkiego rodzaju mniejszości, przekonania polityczne, preferencje seksualne, wiek, wszelkiego rodzaju niepełnosprawność.
- W swoim postępowaniu pracownicy CKGK unikają kierowania się pobudkami i interesami osobistymi, emocjami i sympatiami, bliskością rodzinną, przyjacielską, organizacyjną czy światopoglądową, a także wszelkimi innymi subiektywnymi motywami, które mogłyby naruszać zasadę równego traktowania.
- Pracownicy CKGK w swojej pracy przestrzegają zasady równego traktowania innych osób znajdujących się w podobnej sytuacji, a ewentualną różnicę potrafią przekonująco uzasadnić obiektywnymi, istotnymi właściwościami danej sprawy.
§ 3
Zasada bezstronności i niezależności
- Pracownik CKGK działa bezstronnie i niezależnie, powstrzymuje się od wszelkich arbitralnych działań, które mogą mieć negatywny wpływ na sytuację pojedynczych osób, grup zawodowych czy zbiorowości.
- Na postępowanie Pracownika w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych nie może mieć wpływu żadna presja wyrażana przez rozmaite grupy nacisku lub podmioty kierujące się interesem partykularnym.
§ 4
Zasada obiektywizmu
- W toku postępowania, wyrażania opinii, podejmowania decyzji Pracownik uwzględnia wszystkie istotne czynniki, pomijając okoliczności nie związane ze sprawą.
- Pracownik CKGK wykonuje zadania sumiennie i sprawnie, wykorzystując w pełni posiadaną wiedzę i doświadczenie. Swoje decyzje i ustalenia opiera na ustalonej prawdzie obiektywnej.
§ 5
Zasada uczciwości
- Pracownik CKGK wykonuje swoje zadania rzetelnie i sprawnie, kierując się zasadą prawości i uczciwości w przestrzeganiu reguł współżycia społecznego oraz uznanych norm moralnych.
- Pracownika znamionuje sumienność w postępowaniu, szanowanie cudzej własności i mienia CKGK, niezdolność do oszustwa wobec instytucji, współpracowników, odbiorców i innych związanych z CKGK.
- Pracownik stosuje zasadę uczciwości, nawet gdy inni tego nie widzą i nie oczekują.
§ 6
Zasada nienadużywania uprawnień
- Z posiadanych uprawnień Pracownik może korzystać wyłącznie do osiągnięcia celów, dla których uprawnienia te zostały mu powierzone.
- Pracownik nie powinien korzystać z uprawnień, dla których brak jest podstawy prawnej lub które nie mogą być uzasadnione dobrem CKGK lub szerzej rozumianym dobrem publicznym.
§ 7
Zasada kompetencji
- Pracownik CKGK kompetentnie wykonuje swoje zadania, dokładając najwyższej staranności przy wypełnianiu obowiązków i realizacji założonych celów.
- Pracownik CKGK ma świadomość znaczenia samokształcenia i podnoszenia kwalifikacji, starając się iść z duchem czasu, w obliczu wyzwań wynikających ze zmieniającego się świata, wchodzenia nowych technologii i rozwoju społecznego.
- W kontaktach z zewnętrznymi współpracownikami i odbiorcami CKGK oraz uczestnikami życia kulturalnego, zachowuje się właściwie i uprzejmie, udziela fachowych porad i informacji
w sposób komunikatywny, służy wszelką poradą i pomocą, reprezentując w ten sposób godnie CKGK. - W przypadkach spraw przekraczających jego kompetencje, Pracownik kieruje zainteresowanych do właściwych osób.
- Pracownik jest zobowiązania do przestrzegania przepisów prawa pracy oraz innych regulacji o charakterze wewnętrznie obowiązującym.
§ 8
Zasada współodpowiedzialności
- Pracownik nie boi się podejmowania decyzji oraz wynikających z nich konsekwencji.
- Relacje służbowe w CKGK opierają się na współpracy, koleżeństwie, wzajemnym szacunku, pomocy oraz dzieleniu się doświadczeniem i wiedzą.
- Pracownik CKGK, dbając o zapewnienie wysokiej jakości świadczonych usług stale doskonali swoją wiedzę i umiejętności poprzez rożnego rodzaju szkolenia i podwyższanie swoich kwalifikacji zawodowych oraz stara się w pełni wykorzystywać profesjonalne kompetencje w pracy zawodowej.
- Pracownicy godnie zachowują się w miejscu pracy i poza nim (np. podczas delegacji), a swoją postawą nie powodują obniżenia autorytetu i wiarygodności CKGK.
- Pracownicy są zobowiązani do zachowania tajemnicy służbowej.
§ 9
Zasada akceptacji kontroli zarządczej
- Pracownik rozumie cele kontroli zarządczej i je akceptuje.
- Pracownik bierze udział we współtworzeniu kontroli zarządczej, przekazuje swoim przełożonym uwagi i propozycje dotyczące jej funkcjonowania.
- Pracownik rozumie, że wszystkie podejmowane działania mają służyć właściwej realizacji celów związanych z działalnością CKGK.
II. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Pracownik zobowiązany jest do przestrzegania Kodeksu Etyki i kierowania się jego zasadami.
- Pracownik nowo zatrudniany jest zobowiązany do zapoznania się z Kodeksem Etyki oraz do jego przestrzegania.
- Treść Kodeksu zostanie ogłoszona w Biuletynie Informacji Publicznej CKGK.
- W przypadku stwierdzenia naruszeń postanowień Kodeksu Dyrektor CKGK podejmuje odpowiednie działania, wynikające z przepisów prawa pracy lub z innych przepisów prawa.
Załączniki do pobrania
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|---|---|---|
Zarządzenie Nr 21 Dyrektora Centrum Kultury Gminy Kutno z dnia 4 sierpnia 2020 r. w sprawie wprowadzenia Kodeksu etyki pracowników Centrum Kultury Gminy Kutno.pdf (PDF, 1.65Mb) | 2020-08-04 13:29:44 | 138 |
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Daria Paluchowska Data wytworzenia:
04 sie 2020
Osoba dodająca informacje
Liliana Urbańczyk-Wójcik Data publikacji:
04 sie 2020, godz. 13:29
Osoba aktualizująca informacje
Daria Paluchowska Data aktualizacji:
02 mar 2023, godz. 12:19